Przed nauką – rozgrzewka!
16.02.2011

Musisz wiedzieć, że mózg, podobnie jak ciało człowieka przed treningiem, dobrze jest poddać krótkiej rozgrzewce. Poniżej kilka porad jak to zrobić.

Gimnastykujemy mózg!
Jeśli w swojej nauce wykorzystujemy lewą półkulę, to jeśli zaczniemy pobudzać do pracy półkulę prawą, to lewa półkula będzie się jeszcze lepiej rozwijać. Znaczy to mniej więcej tyle, że jeżeli jesteś świetnym fizykiem, to kiedy dodatkowo zaczniesz zajmować się malarstwem muzyką, staniesz się....jeszcze lepszym fizykiem 

Zdania wypowiadane na lekcji typu: wyobraź sobie że..., to swoisty trening dla prawej półkuli mózgowej. Bazgranie po zeszytach, malowanie na nich wzorów geometrycznych , kwiatów, wszelkie „esy” i „floresy” są rewelacyjnym ćwiczeniem dla ucznia stymulującym pracę obu półkul. Uczeń musi wiedzieć, że stwierdzenia często wypowiadane przez rodziców typu: on jest matematykiem, nie radzi sobie z przedmiotami humanistycznymi są błędne. Nic prostszego jak podać przykład wielkich osobistości, które w równej mierze wykorzystują obie półkule: Leonardo  da Vinci( malarz, konstruktor), Albert Einstein ( skrzypek, fizyk) itp. Mózg można zmusić do lepszej pracy dzięki ćwiczeniom fizycznym .Taka gimnastyka nazywa się „kinezjologią edukacyjną”, a została opracowana przez amerykańskiego psychologa Paula Dennisona.

Najprostsze ćwiczenia polegają na równoczesnym ćwiczeniu prawej i lewej strony ciała przy zachowaniu środka symetrii np. ćwiczenia naprzemienne:     
1.    prawa ręka podniesiona do góry przed siebie i równoczesne podniesienie lewej nogi , tyle że do tyłu, za siebie- symetrycznie. Następnie to samo robimy z lewą ręką i prawą nogą.
2.    podnosimy lewą nogę i sięgamy doń prawym łokciem, potem zmiana, podnosimy prawą nogę i sięgamy doń lewym łokciem.
3.    Prawą rękę podnosimy w prawo do góry i lewą nogę podnosimy w  lewo do góry, a potem odwrotnie- lewa ręka w lewo do góry i prawa noga w prawo do góry

Rysuj ósemki!
Ćwiczenia pobudzające obie półkule do współpracy  to również takie ćwiczenia , do których wykorzystujemy formę tzw. leniwej lub leżącej ósemki, albo inaczej znaku nieskończoności. Za ósemkami wodzimy wzrokiem, pamiętając by zaczynać zawsze w lewo w górę lub zakreślamy w powietrzu ósemkę- pięścią zaciśniętą z wyciągniętym kciukiem( jak Rzymianie podczas igrzysk w Koloseum). Najpierw rysujemy jedną, a potem drugą ręką, na koniec możemy złączyć obie ręce, zapleść palce i obiema rękoma równocześnie wodzić leżącą ósemkę. Kreśląc ósemki wzrok skupiamy na paznokciu kciuka, ruchy powinny być dość obszerne, płynne, spokojne.

Ćwiczenia Dennisona  pobudzając obie półkule do współpracy powodują, że uaktywnia się u ćwiczącego twórcze myślenie, doskonali się współpraca i koordynacja wzroku z ruchem. Dzięki temu łatwiej nam czytać, uaktywnia się nasza intuicja, pracujemy dłużej efektywniej i więcej rozumiemy. Takie ćwiczenia możemy wykorzystać z uczniami jako świetną zabawę lub przerwę śródlekcyjną- przerywnik w trakcie nauki.

Co lubi Twój mózg ?
1.    Małe, ale częste przegryzki w postaci węglowodanów. Trzeba jeść makaron, ciemny ryż, razowe pieczywo, ziemniaki.
2.    Aktywność fizyczną. Pomaga każdy rodzaj ruchu, dłoni, ramion, nawet ruch warg (np. żucie gumy).Chcesz szybciej rozwiązać problem idź na spacer!
3.    Chłód w nogach ułatwia koncentrację, potęguje świeżość umysłu, gdyż powoduje silniejszy dopływ krwi do mózgu, który nie znosi przegrzanych stóp.

Oprac. na podst. D. Chodorska